Water Wonderland

(2022 - 2023)

PROJECT STATEMENT

Water Wonderland examines the ‘unintended consequences’ of our consumer society by looking at historic coastal landfills in the UK. Many are now nature reserves and parks, at high risk of flooding and erosion. As such, they have the potential to cause diffuse pollution, with climate change further increasing this risk.

In this project, I undertook archaeological excavation of the historic coastal landfill sites, using a range of photographic methods and photographic printing techniques. This includes cataloguing the sites, with a consideration of how each method of photographic classification unearths new material connotations about the landfill. All images are therefore visual interpretations of my research into the subjects and the subject matters, rather than straightforward records. Additionally, early on in its research process, I also realised that this physical landfill of waste and the current situation, where massive amounts of digital photographs are being generated and stored one after the other, are very close to each other. Thus, my images are simultaneously intended to question the materiality and reproducibility of photography in the digital age.

Presented as installations, each body of works from this project aims to provide a sense of wonderland and a place for deep thought, ‘wonder-land’, at the same time.

The title is a reference to Winter Wonderland in London as representative of consumerism in the UK. It is also a reference to Lewis Carol’s Alice's Adventures in Wonderland.

〈Water Wonderland〉は、イギリス沿岸部にある過去のごみ埋立地〔historic coastal landfill〕に着目することで、消費社会における「意図せざる結果」の法則を考えた。Historic coastal landfillと定義される埋立地は洪水や浸食の危険性が高い場所で、現在その多くは自然保護区や公園となっている。そのため、拡散汚染を引き起こす可能性があり、さらには気候変動がこのリスクを高めている。

私はこの埋立地について、さまざまな写真技法とプリント技術を用いた“考古学的発掘調査”を行った。それは埋立地について、各手法や技術がもつ物質的意味合いと結びつけ、そこから生じた新しい解釈で記録していくことである。したがって、どのイメージも単なる記録ではなく、被写体や主題についてのリサーチに基づいた私の視覚的解釈となっている。またそのリサーチ過程の初期に、この物理的な廃棄物の埋め立てと、現在デジタル上で膨大な量の写真が次々と生成されただ保存されている状況が、非常に近しいと気づいた。よって、デジタル時代における写真の物質性や複製性を問うことも意図した。

この各作品群をインスタレーションとして展示することによって、不思議の国〔wonderland〕の感覚と深い思考を引き起こす場〔wonder-land〕が、同時にもたらされることを目指している。

本作品名は、イギリスの消費主義の象徴として、ロンドンのWinter Wonderland(ハイド・パーク内にクリスマス期間限定で設けられる巨大遊園地)に因んだ。また、ルイス・キャロルの『不思議の国のアリス』からの引用でもある。


WORKS

Water Wonderland, from a series Water Wonderland, 2022-2023, hand-tinted gelatin silver print reworked digital.

 

INSTALLATION VIEWS

Installation view of Grad Show at Upper Gallery, London College of Communication, 2023.

“Water Wonderland” examines the ‘unintended consequences’ of our consumer society by looking at historic coastal landfills in the UK. Many are now nature reserves and parks, at high risk of flooding and erosion. As such, they have the potential to cause diffuse pollution, with climate change further increasing this risk. Here, a moving image piece of various landfill sites is projected onto a hand-coloured black-and-white photograph, in front of a fragment of glass from the landfill, providing the viewer with a sense of ‘wonder-land’.

 

Installation view of WIP Show at Upper Gallery, London College of Communication, 2023.


REFERENCES

Environment Agency (no date) Historic Landfill Sites. Available at: https://www.data.gov.uk/dataset/17edf94f-6de3-4034-b66b-004ebd0dd010/historic-landfill-sites  (Accessed: 17 June 2023).

Norton, R. (no date) Unintended Consequences. Available at: https://www.econlib.org/library/Enc/UnintendedConsequences.html (Accessed: 17 June 2023).